22 March 2012

Komen Dulu Baru Baca

Leman adalah seorang pekerja kerajaan yang selalu dilabel oleh orang luar sebagai makan gaji buta. Leman juga adalah seorang ultra. Siapa cakap ultra tu bangang mahupun ultra itu geng joget , Leman akan sailang dengan kata kata pedas di laman facebook. Leman suka pakai penutup muka atau balaclava bak kata orang putih di stadium. Bak kata Leman - pakai balaclava baru ultra. Leman tidak pernah memegang flare mahupun dekat dengan smokebomb. Dia juga ada hati cuba menjadi capo. Katanya , jadi capo baru orang respect. Boleh popular. Bangga mak abah , tambah Leman.

Pada suatu hari , Leman ternampak mafla Ultras Nogori dijual. Gambar itu bersiap dengan harga , tarikh expired tempah dan siapa untuk dicontact.

'Bang PM bang , saya booking satu. Saya dari dulu nak benda ni , dulu tak dapat tempah sebab saya takde laptop. Tolong eh bang' , kata Leman sambil makan tiga belas cucuk sate sekaligus.

Seminggu kemudian keluar pula baju dari Ultras Nogori. Leman nak juga. Leman kaya.

'Bang , harga berapa? macam mana nak contact? saya nak satu , M sehelai , PM saya bang takpun call saya - 015-xxxxxxx , thanks bang. Selamanya!' , sambil tersengih sengih Leman tanda hati gembira. Bolehlah Leman show-off dekat rakan sekerja.

Apa yang aku cuba kata kan disini , jika merchandise baik Ultras Nogori mahupun ultras-ultras lain keluar , bacalah detail di gambar itu. Jangan jadi macam Leman. Selalunya , di gambar itu semua dah tersedia , nama facebook yang perlu di-PM , tarikh last tempah , harga berapa. Dan selalunya aku tengok , yang komen tu bukannya guna mobile phone. Jika mobile phone , mungkin susah nak tengok gambar tu. Ramai yang komen dulu baru baca , tu parah tu. Penat admin page ultras nak jawab. Baca kemudian ambil tindakan.

Yang penting , jangan jadi macam Leman. Ahad ni jangan lupa , Negeri Sembilan vs Persebaya. Aku harap Leman hadir.

1 comment: