02 March 2011

ULTRAS kian mendapat perhatian.

sumber : UTUSAN MALAYSIA ONLINE

"Ditubuhkan pada 2007, Ultras Malaya mencetuskan satu fenomena baru dalam kancah bola sepak tempatan, malah perlawanan yang melibatkan negeri ataupun kelab di Liga Malaysia turut dihadiri Ultras (mengikut negeri masing-masing).

Berlandaskan sokongan sepanjang zaman, Ultras Malaya menerapkan kepada masyarakat bahawa menghadirkan diri ke stadium bukan setakat duduk dan menyaksikan perlawanan sambil makan kuaci sahaja, tetapi menjadi pemain 'ke-12'. Ia juga tidak mahu hanya dikenali sebagai 'penyokong lalang', sebaliknya mereka akan tetap berdiri teguh di belakang pasukan kebangsaan tidak kira pada zaman kejatuhan ataupun tewas dalam mana-mana perlawanan.

Tanpa kita sedari, Ultras Malaya mengajar masyarakat untuk menjadi seorang setia, rajin, berdisiplin, bersatu padu dan sentiasa berjuang memburu kejayaan. Mungkin ada di antara kita yang masih belum dapat menerimanya tetapi percayalah ini adalah untuk kebaikan sukan di Malaysia, bola sepak secara amnya.

Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa sejarah telah dicipta, Azizulhasni melakar sejarah dunia, manakala Ultras Malaya mengukir sejarah negara. "

Menerusi petikan ini, kita sebagai anggota ULTRAS NO9ORI perlu menyakini bahawa kesungguhan dan kewibaan kita sebagai ULTRAS kian mendapat perhatian. Satu lagi sumber yang memperkatakan tentang ULTRAS.


SUMBER : SINAR HARIAN


"SEJAK kebelakangan ini, di sudut lengkung stadium ada sekumpulan penyokong memalu gendang, bertopeng, memakai jersi kebangsaan sanggup berdiri sepanjang 90 minit permainan sambil menyanyi lagu membangkitkan semangat pemain Harimau Malaya.


Di sudut itu juga, atau kawasan yang digelar curva, kumpulan penyokong ini akan melakukan tifo, iaitu persembahan melalui mafla, bendera, kad dan sebagainya untuk membangkit rasa semangat di samping memeriahkan suasana stadium.

Bagi kelab penyokong tegar pasukan bola sepak kebangsaan yang menggelarkan diri mereka sebagai Ultras Malaya, merekalah kumpulan penyokong fanatik yang terus setia bersama pasukan bola sepak negara sejak dulu lagi.

Di sebalik kejayaan Malaysia menjulang Piala Suzuki AFF Disember lalu, Ultras Malaya ibarat pemain ke-12 yang menjadi tonggak kepada kejayaan pasukan kebangsaan.

Bagi mereka, skuad kebangsaan memang perlukan sokongan tidak berbelah bahagi untuk terus berjaya. "

"MAJULAH ULTRAS untuk SUKAN BOLASEPAK MALAYSIA"



No comments:

Post a Comment